„Z małej szkoły w Wielki świat. Podniesienie kompetencji kluczowych uczniów w Gminie Starcza”
Projekt pt: „Z małej szkoły w Wielki świat. Podniesienie kompetencji kluczowych uczniów w Gminie Starcza” realizowany jest w okresie od 01.07.2019r. do 31.01.2022r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 Osi Priorytetowej XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1.Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania: 11.1.4. Poprawa efektywności kształcenia ogólnego.
Wartość projektu: 373 224,65 PLN
Dofinansowanie projektu z UE: 317 240,95 PLN
I. Opis specyfiki projektu.
Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji kluczowych u min. 90% uczniów tj. 164ucz (72dz,92ch), w tym zniwelowanie deficytu u 30ucz. (12dz,18ch) z SPE, w tym 4ucz.(4ch) z niepełnosprawnością oraz podniesienie kompetencji zawodowych 80% nauczycieli tj. 16n-li (15K,1M).
Grupa docelowa to uczniowie i nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Starczy tj. 182 ucz. (81dz,101ch) oraz 20n-li (19K,1M) z gminy wiejskiej Starcza
Miejscem realizacji projektu jest Szkoła Podstawowa im. Jóżefa Lompy w Starczy.
W wyniku realizacji projektu 164 uczniów (72dz,92ch) nabędzie kompetencje kluczowe niezbędne na rynku pracy oraz 20 nauczycieli (19K, 1M) podniesie swoje kwalifikacje w terminie do 31.01.2022r..
W ramach projektu będą realizowane zajęcia dodatkowe dla uczniów rozwijające kompetencje kluczowe, zajęcia prowadzone metodą eksperymentu i zajęcia specjalistyczne, szkolenia dla nauczycieli doskonalące ich kompetencje, a także zostaną zakupione niezbędne pomoce do prowadzenia zajęć.
W ramach projektu założono realizację zadań:
a) przeprowadzenie w Szkole Podstawowej w im. Józefa Lompy w Starczy zajęć dla uczniów:
Zajęcia dla uczniów:
7gr.x60zaj. zajęcia dyd.-wyr. z j. angielskiego,
3gr. x120zaj. zajęcia „Koło j. angielskiego”;
4gr.x120zaj. dyd-wyr; zajęcia z matematyki;
2gr.x120 zaj. „Koło matematyczne";
2gr.x120 zaj. „Koło informatyczne”.
Zajęcia dla uczniów metodą eksperymentu:
2gr.x120 zaj. ”Matematyka met. eksp.";
1gr.x120 zaj. ”Chemia met. eksp.”;
2gr.x120 zaj. ”Geografia met. eksp.”;
2gr.x120 zaj. ”Fizyka met.eksp.”;
3gr.x120 zaj. ”Biologia met. eksp.”
- Specjalistyczne zajęcia dla uczniów:
1gr x 120zaj. korekcyjno kompensacyjne;
1 gr x 120 zaj. logopedyczne
b) przeprowadzenie Szkole Podstawowej w im. Józefa Lompy w Starczy zajęć dla nauczycieli :
- Wykorzystanie metod eksperymentu w edukacji, w celu podniesienia jakości nauczania przedmiotów przyrodniczych lub matematycznych 1gr. x 12godz.
- Jak skutecznie pracować z uczniem w ramach kompetencji kluczowych 1 gr. x 12h
- Wykorzystanie w nauczaniu e-podręczników 1 gr. x 12h,
- Praca z dzieckiem ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi 1gr. x 12godz.
- Obsługa urządzeń cyfrowych oraz sprzętu informatycznego, w tym mobilnego, zakupionego do szkół w ramach wsparcia EFS 1 gr. x 12h,.
c) Zakupienie niezbędnych pomocy do prowadzenia zajęć: nowoczesnych pomocy dydaktycznych, które umożliwią stosowanie TIK na zajęciach: zakupione zostaną edukacyjne programy komputerowe, 4 laptopy oraz 16 tabletów do wykorzystywania przez uczniów na zajęciach z projektu, tablica interaktywna, ekran projekcyjny, projektor multimedialny, pomoce zapewniające doposażenie pracowni przedmiotowych: matematycznej, chemicznej, geograficznej, fizycznej, biologicznej.
II. Uczestnicy Projektu
Grupą docelową projektu jest 182uczniów (81dz,101ch) ze Szkoły Podstawowej w Starczy.
Wsparcie kierowane jest również do 20 nauczycieli (19K, 1M) ze Szkoły Podstawowej w Starczy.
III. Rekrutacja
Rekrutacja uczestników projektu odbędzie się we wrześniu 2019r.
Do 19 września 2019 roku rodzic zgłasza ucznia do udziału w projekcie składając u Dyrektora Szkoły formularz zgłoszeniowy, oświadczenie uczestnika projektu i regulamin.
20 września 2019r. zbiera się Komisja Rekrutacyjna, która kwalifikuje lub nie kwalifikuje ucznia do udziału w projekcie.
Między 20 a 30 września rodzice ucznia zakwalifikowanego do udziału w projekcie składają u Dyrektora szkoły wypełnioną umowę i deklarację uczestnictwa w projekcie.
W przypadku większej liczby osób niż przewidziana w projekcie, Organizator utworzy listy rezerwowe uczestników; w przypadku rezygnacji osób zakwalifikowanych na ich miejsce wprowadzone zostaną osoby z listy rezerwowej o ile rodzice potwierdzą chęć uczęszczania dziecka.
Uczestnictwo szkoły w projekcie daje uczniom możliwość wyrównywania szans edukacyjnych oraz rozwijania kompetencji kluczowych tak ważnych w dzisiejszych czasach. Zorganizowanie dodatkowych zajęć dla uczniów mających trudności w nauce oraz dla uczniów uzdolnionych językowo i matematycznie, wreszcie dla tych, którzy pragną poszerzać swoją wiedzę z zakresu biologii, geografii, fizyki czy chemii jest rzeczywista potrzebą naszej szkoły. Poszerzenie bazy dydaktycznej szkoły o zakup odpowiednich, nowoczesnych pomocy dydaktycznych i narzędzi TIK, umożliwi prowadzenie tych zajęć na właściwym poziomie. Udział uczniów w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych spowoduje, że nasza szkoła stanie się szkoła, która poszerza horyzonty uczniów i jeszcze bardziej wspomaga ich rozwój.